Bemutatjuk a Giro d’Italia három magyar indulóját

Valter Attila

A magyar kerékpársport jelenlegi legjobbjaként huszonhárom esztendősen már a harmadik Giróján vesz részt az idén a Groupama-FDJ összetett menője, aki formája és múltbeli teljesítménye alapján is joggal számíthatott a riválisok figyelmére. A 2017-es Tour de Hongrie-n harmadik lett a hegyi pontversenyben a Cube-Csömör színeiben, a következő kiírásban pedig emlékezetes csatában maradt alul a trikóért folytatott harcban, ám összetettben így is ő lett a legjobb magyar a tizenötödik helyezésével. Fel is figyelt rá a lengyel CCC, amely 2019-ben kontinentális csapatában szavazott neki bizalmat, amit időfutam bajnoki címmel és a magyar körverseny összetettjének harmadik helyével hálál meg, valamint megnyerte a Gemenc Nagydíjat és hegyi befutós szakaszon győzött a fiatalok Tour de France-ának tartott Tour de l’Aveniren.

A 2020-as esztendőt már a CCC World Tour-soránál töltötte, sokáig emlékezetes kékestetői diadalával pedig megnyerte a Tour de Hongrie-t. Sőt, Bodrogi László után második magyar kerékpárosként bemutatkozhatott a Giro d’Italián is a pénzügyi problémák miatt széthulló lengyel csapatban, kilencedik lett az utolsó előtti szakaszon, míg összetettben a kiváló huszonhetedik hellyel debütált.

A tavalyi évet a Groupama-FDJ kerékpárosaként és jó formában kezdte, harmadik lett a katalán körverseny egyik szakaszán, majd a magyar kerékpársport történetében először viselhetett megkülönböztető mezt háromhetes körversenyen. Öt napig illette meg a legjobb fiatal bringásnak járó fehér trikó, majd fantasztikus három napot töltött az összetett éllovasaként a legendás rózsaszín trikóban, a Maglia Rosában. Szerepelt a tokiói olimpia mezőnyversenyében is, majd a tizenkettedik helyen ért célba ősszel a lombardiai körversenyen, az öt legnagyobb klasszikus egynapos, a Monumentumok egyikén.

Az idén fokozatosan javuló formát mutatott: március elején negyedik lett a murvás útszakaszairól ismert Strade Bianchén, majd másodikként ért célba a katalán körverseny zárószakaszán. A két hete zárult alpesi körversenyt igazán remekül teljesítette: harmadik helyet zsebelt be az egyik szakaszon és ötödikként zárt összetettben. Saját célkitűzése szerint szakaszgyőzelemért kezdte meg pályafutása harmadik Giro d’Italiáját.

Fetter Erik

Az EOLO-Kometa versenyzője a mezőny negyedik legfiatalabb tagjaként vágott neki élete első háromhetes körversenyének: huszonkét éves és harmincegy napos volt a budapesti Grande Partenza idején. Először akkor kapott nagyobb figyelmet, amikor a 2019-es Tour de Hongrie-n a Pannon Cycling versenyzőjeként a hajdúszoboszlói etap után egy napra átvette a legjobb hazai kerékpárost illető fehér trikót.

A következő idényt már a Kometa csapatánál töltötte, és ötödikként ért célba a Tour de l’Ain nyitóetapján, de az ígéretesen kezdődő szezont kettétörte egy edzésbaleset. Időfutamkerékpárjával tréningezett, amikor egy kisbusz kikanyarodott elé, kulcscsontja és három csigolyája tört el, több bordája elrepedt.

Hosszú regenerációja után tavaly remek formában várta a magyar körversenyt, jó eséllyel pályázott az összetett legjobb magyarjának elismerésére, ám bő négy kilométerrel a harmadik etap befutója előtt bukásba került, ezzel elszálltak esélyei a jó eredmény elérésére. Ezt követően megnyerte viszont az időfutam országos bajnokságot, így a fővárosi időfutamon magyar bajnoki trikóban, nemzeti színű aero bukósisakban tekert. A tavalyi szezont remek teljesítménnyel fejezte be: megnyerte a Tour du Limousin záróetapját, és negyedik lett az Európa-bajnokságon az U23-as mezőnyversenyben.

Peák Barnabás

A KONTENT-DKSI bringásaként két harmadik hellyel indította a 2017-es Tour de Hongrie-t, amelyet másodikként zárt öszszetettben a kolumbiai Daniel Jaramillo mögött mindössze két másodperccel lemaradva. Akkor a dobogó harmadik fokára az azóta kétszeres Tour de France-győztes szlovén Tadej Pogačar állt fel. A 2017-es esztendő legjobb magyar országúti kerékpárosának választott Peák a következő évben időfutamban és mezőnyversenyben is magyar bajnok lett, az év második felét gyakornokként a Quick-Stepnél tölthette. Egy holland utánpótláscsapatnál tett kitérő után 2019-ben gyakornokként a Mitchelton-Scotthoz került a normandiai körversenyen megnyert szakasszal a zsebében.

A következő két idényt az azóta BixeExchange néven szereplő ausztrál csapatnál töltötte, ezalatt 2020-ban ismét időfutambajnok lett, tavaly pedig jelentős részt vállalt segítőként a Tour de Hongrie-n az ausztrál Damien Howson végső sikeréből. A Settimana Ciclistica Italiana egyik szakaszán második lett a német Pascal Ackermann mögött. Az esztendő végén csapatot váltott, immár az Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux-t erősíti.

Márciusban másodikként zárt a Ronde van Drenthe holland egynapos viadalon, ám élete első háromhetes körversenyén saját sikere helyett segítőként dolgozott: az U23-as vb-ezüstérmes eritreai Biniam Girmayt felvezetőemberként segítené szakaszsikerekhez a huszonhárom éves magyar bringás.

Kiemelt kép: A legjobb magyarként a huszonkilencedik helyen ért célba a csömöri Valter Attila a Giro d’Italia országúti kerékpáros körverseny Budapest és Visegrád közötti, százkilencvenöt kilométeres nyitóetapján Visegrádon, május 6-án. S bár ez volt az első alkalom, hogy Magyarországot érintette a háromhetes körverseny, a Giro most tizennegyedik alkalommal rajtolt el Olaszországon kívül (Mohai Balázs felvétele / MTI)

Scroll to Top